رضا رستمی رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران در گفتگو با “چرخ اقتصاد” گفت: حذف ایران به علت جایگاه استراتژیکی آن در منطقه خاورمیانه، غیر ممکن است. کشورهای دیگر برای دور زدن ایران باید هزینه بسیار سنگینی پرداخت کنند. اما ایجاد چالش برای مسیرهای ترانزیتی امکانپذیر است. به عنوان مثال به رانندگان ایرانی ویزا نمیدهند یا برای حمل و نقل از طریق ایران مشکل ایجاد میکنند. با توجه به وجود دریای خزر و خلیج فارس و گستردگی ایران، عملاً حذف آن از کریدورهای ترانزیتی عملی نیست و هزینه سنگینی دارد.
وی در ادامه افزود: ترانزیت در ایران نیز مشکلات خاص خود را دارد. مسیر ترانزیت از آستارا به رشت کامل نیست. زمان تردد در مرزها بسیار طولانیست و ورود و خروج به سختی انجام میشود. به عنوان مثال در مرز بازرگان ۵، ۶ روز خواب، در قصر شیرین ۲، ۳ روز خواب و در سایر مرزها نیز میزان خواب طولانی است. این مسائل باید ساماندهی شود و سازمانهایی که در داخل ایران مسئول هستند، میتوانند و باید چنین مسائلی را ساماندهی کنند. در زمینه ترانزیت در ایران سرمایهگذاری نشده و در این زمینه کم کاری داریم. میتوان از سرمایهگذاری خارجی برای کشور استفاده کرد اما امنیت سرمایهگذاری وجود ندارد تا زمانی که این امنیت فراهم نشود، این کار غیر ممکن است. تا زمانی که امنیت سرمایهگذاری تامین نشود چنین چالشهایی در کشور وجود دارد.
رستمی در زمینه نوسازی ناوگان گفت: سالهاست این نوسازی به تعویق افتاده است و در دولتهای مختلف در حد شعار باقی مانده است. حتی اگر به بحث صرفهجویی سوخت طی ۳ تا ۵ سال آینده توجه شود، آنگاه نوسازی ناوگان به صرفه خواهد شد. مدیریت درست نیست و افراد مدیر در راس قرار ندارند که بتوانند موضوع را حل و فصل کنند. بخش خصوصی هم زمانی میتواند وارد ناوگان حمل و نقل شود که امنیت سرمایهگذاریش تامین شده باشد.
وی در ادامه افزود: دولت باید عزم جدی برای ساخت راهها داشته باشد. حمل و نقل و ترانزیت یکی از شاخصههای اقتصادی هر کشوری است. وابستگی کشور به نفت است و اقتصاد کشور تنها با پول نفت به گردش در میآید. مدیران به فکر آینده کشور نیستند و عدم شناختشان از ظرفیتهای سرمایهگذاری در ایران باعث شده کشور در این زمینه عقب بیفتد. به عنوان مثال در جادهها ناامنی زیاد است. کامیون در حال بردن روغن است و ماشین هایی جلوی آن را میگیرند و روغنش را تخلیه میکنند.