به گزارش پایگاه خبری ” چرخ اقتصاد” لطف الله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت. مهمترین اقدام سفر تیم مدیریت شهری به چین، تسهیل و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی با رویکرد برقی سازی تهران میباشد.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با اشاره به انعقاد قراداد ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس اظهار کرد. قرداداد ۱۵۰ هزار موتور سیکلت برقی، ۱۰ هزار ون و ۲۷ هزار خودروی تاکسی سواری با سوخت انرژی نو. همگی در راستای برقی سازی شبکه حمل ونقل عمومی در پایتخت شکل گرفته است.
معاون شهردار تهران گفت: نحوه قراداد با چینیها در سه مرحله خلاصه میشود. در مرحله اول واردات به تعداد مشخص شده، و در مرحله دوم تشکیل یک کنسرسیوم با یک تولید کننده داخلی با حمایت شهرداری تهران است. واقع قطعات وارد کشور شده و مونتاژ میشود. در نهایت در مرحله سوم انتقال تکنولوژی صورت خواهد گرفت.
بومی سازی تکنولوژی برقی در تهران
وی با اشاره به بومی سازی تکنولوژی برقی در تهران ادامه داد. بی تردید این فرآیند به هنر خودروسازان داخلی بستگی دارد. قطعه سازی نیز در کشور بومی سازی خواهد شد.
فروزنده گفت: چینیها پذیرفتند که در کشور سرمایه گذاری کنند. که نمونه موفق آن واگن سازی میباشد. هم اکنون در واگن سازی چینیها شریک میباشند. که بر همین اساس هم انتقال تکنولوژی و هم انتقال منابع صورت خواهد پذیرفت. در این خصوص میتوان به یکی از بخش مهم و پیچیده و قطار تحت عنوان بوژی واگن اشاره کرد که در داخل ساخته میشود.
الگویی برای برقی سازی شبکه حمل و نقل عمومی
فروزنده ضمن بیان اینکه میتوانیم الگویی برای برقی سازی شبکه حمل و نقل عمومی باشیم. در کنار آن نیز انتقال تکنولوژی نیز انجام خواهد شد. گفت: در حال حاضر با ظرفیتی که مجموعه کارخانههای اتوبوس سازی داخلی دارند. توانستیم تفاهم نامه حدود ۲ هزار اتوبوس گازوئیلی و ۵۰۰ اتوبوس برقی را منعقد کنیم.
وی با اشاره به جایگزینی خودروهای سوخت فسیلی در راستای کاهش آلودگی هوا گفت. امیدواریم با همت خودروسازان داخلی و تاکید ویژه وزیر محترم صمت. در این خصوص شاهد تغییر رویکرد جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی و گازوئیلی و کاهش آلودگی هوا در کلانشهر تهران باشیم.